LÖYLYMÄKI

 
 

Pienoisrautatiekerholla on ollut historiansa aikana kolme kiinteätä rataa. Viimeinen niistä jouduttiin hävittämään muuton vuoksi vuonna 1982. Sen jälkeen päätettiin, ettei kiinteätä rataa enää tehdä. Purettavan ja liikuteltavan radan rakenteita kokeiltiin muutamissa pienehköissä näyttelyradoissa, minkä jälkeen päätettiin isohkon ja huolellisesti maisemoidun näyttelyradan rakentamisesta.


Ratakaavio isompana 260 kt

Löylymäki esittää tyypillistä pienen sivuradan asemaa, joskin tilanpuutteen vuoksi asemarakennukseksi valittu pysäkkirakennus on liian pieni asemalle, jolla on veturivarikko ja vaunukorjaamo. Tosin tämä voidaan selittää esimerkiksi sillä, että Löylymäki on henkilöliikenteen kannalta vähämerkityksinen ja enemmän toimintoja on teollisuusalueella, jonne ratapihalta lähtee raide. Itse teollisuusaluetta ei rataan vielä ole rakennettu.

Rataan on koottu useita suomalaiselle maaseudulle tyypillisiä yksityiskohtia. Vesistöjen runsaus on yksi niistä. Luonnollisesti radalta löytyy sauna kylpijöineen. Mukaan on myös kerätty muita hauskoja yksityiskohtia, kuten siltainsinöörit piirustuksiaan lukemassa ja varastotyöntekijät nurkan takana olut- ja vedenheittotauolla.

Vuonna 1993 Löylymäki vieraili Englannissa IMREX-näyttelyssä. Sen jälkeen on rataan tehty laajennuksena Löylyselän satama sisävesilaitureineen, Vastavuori tunneleineen ja runsaasti maisemaa. Myöhemmin on rakennettu vielä 240 cm pitkä suomalaista korpimaisemaa kuvaava osuus.

Löylymäen rakenne on suunniteltu siten, että rata voidaan purkaa 120 cm pitkiin lohkoihin. Näin se on ollut mahdollista kuljettaa näyttelyihin. Kiskotus on tehty 2-kisko-tasavirta -järjestelmälle. Löylymäen radalla toimivat lähes kaikkien kaupallisten valmistajien veturit ja vaunut.

Löylymäki sai ulkomaisten näyttelyiden ansiosta runsaasti julkisuutta eurooppalaisessa lehdistössä.

Löylymäki on lokakuusta 2006 alkaen pysyvästi esillä osana Espoon Weegee-talossa sijaitsevaa Lelumuseo Hevosenkengän näyttelyä. Pienoisrautatiekerho ryhtyy rakentamaan uutta näyttelyrataa, jonka rakentamisen vaiheita on mahdollista seurata mm. kerhon joulunäyttelyssä.