Pienoisrautatiekerho ry:n vuoden 2019 Joulunäyttely on takana, kiitos kaikille näyttelyssä kävijöille ja näyttelyn tekoon osallistuneille.
Suomen vanhin rautatieharrastusyhdistys, vuonna 1951 perustettu
Pienoisrautatiekerho ry, järjestää perinteisen Joulunäyttelyn
1.—2.12.2019 tänä vuonna Tapiolan Heikintorilla.
Tapiolaan pääsee helposti Länsimetrolla, ja henkilöautolla saapuvat voivat
ajaa Heikintorin omaan parkkihalliin Heikintorin länsipuolelle tai uuteen
maanalaiseen parkkihalliin Tapiolan keskustassa. Pysäköinti Tapiolassa on
pääsosin maksullista, joten suosittelemme kokeilemaan Länsimetroa.
Esillä on raideleveyksiä ja mittakaavoja laidasta laitaan. Suurimmat näyttellä
esillä olevat mallit ovat G-mittakaavassa (1:22,5) ja pienimmät Z-mittakaavassa
(1:220) Raideleveydet vaihtelevat 45mm ja 6,5 mm välillä.
Pienoisrautatien
esikuva voi olla Suomesta tai ulkomailta. Mallit voivat olla kaupasta valmiina
ostettuja tai itse tehtyjä.
Radan voi rakentaa lattialle tai rakentaa oman
maisemoidun ratakokonaisuuden tai rakentaa vaihtokelpoisia osakokonaisuuksia,
moduuleja, joita esimerkiksi näyttelyssä liitetään toisten harrastajien rakentamiin
moduuleihin.
Pienoisrautatieharrastajat voivat olla mallinrakentajia tai
liikennöintiin innostuneita "roolipelaajia".
Pienoisrautatiekerho ry:n Joulunäyttelyssä voi tutustua tämän harrastuksemme
laajaan kirjoon. Tässä poimintoja Joulunäyttelymme näyttelyosastoista:
H0-mittakaavan (1:87, 16,5mm raideleveys) FREMO-moduulirata on myös mukana. Se kuvaa
suomalaista 50—60-lukujen rautatiemiljöötä, jossa käsintehdyt pienoisjunat
kulkevat verkkaisesti, kuten Suomessa silloin ennen. Modulaarisessa radassa
kaikki radan osat ovat keskenään vaihtokelpoisia. Jos haluat mukaan, voit
rakentaa ensin pienen moduulin ja kiinnostuksen kasvaessa
vaikka suuren asemakokonaisuuden. Tässä radassa lyhyimmät moduulit ovat
noin 10 cm:n mittaisia ja pisimmät viisimetrisiä lohkorakenteisia kokonaisuuksia.
Tämä rata kiinnostaa
mallinrakentajia ja vanhempia näyttelyssä kävijöitä, jotka voivat
saada radan yksityiskohdista ja kiireettömyydestä nostalgisia muistoja
omasta nuoruudesta, jossa graffiteja tai kvartaalitaloutta ei ollut edes
kaukaisessa horisontissa.
Monille Märklin on ollut se ensimmäinen tuttavuus pienoisrautateihin.
Monella suomalaisella kotiradalla on ajettu saksalaiskalustolla, saksalaisesta
kuvastosta kopioidulla radalla. Maailmalla varsin yleistä on, että
pienoisrautatien esikuva on kansallinen: Saksassa saksalainen, Sveitsissä
sveitsiläinen jne. Kenties mallin esikuva on haettu joltain ulkomaanmatkalta,
jossa on ihastuttu johonkin ulkomaiseen esikuvaan, jota halutaan jäljitellä.
Suomi-malleja ei Märklin-järjestelmälle ole valmiina saatavilla. Tapani
Pullinen on rakentanut upeita Suomi-malleja nimenomaan Märklin-radalle.
Koska Märklin on merkkinä vanha ja arvostettu, on
monista Märklin-malleista tullut keräilykohteita. Märklin oli ensimmäinen
pienoisrautatievalmistaja joka standardoi pienoismalliensa raideleveydet.
Alunperin raideleveyksiä oli kolme, 1, 2 ja 3 (pienemmästä suurimpaan). Kun
mallien koko ja samalla raideleveys pieneni, piti löytää ykköstä pienempiä numeroita.
On pitkä tarina kuinka ykkösestä päädyttiin nollan kautta nykyisin yleisimpään
pienoisrautatieraideleveyteen, puolinollaan, eli hoo-nollaan (Halb-null, H0).
N Club Finland ry
esittelee N-mittakaavan harrastusta. N-mittakaava on toiseksi suosituin
pienoisrautatiemittakaava. N-mittakaavassa tilaa tarvitaan vain noin neljännes
H0-mittakaavaan verrattuna. N-mittakaavan raideleveys on 9 mm ja mittakaava
1:160. N-mittakaava on saanut nimensä yhdeksän millimetrin raideleveydestä,
numero 'yhdeksän' alkaa useimmilla kielillä N-kirjaimella.
N-Club of Finland käyttää N-Club International (NCI) -moduulistandardia,
ja kerho vie joka vuosi moduulejaan Stuttgartiin, jossa järjestetään
kansainvälinen "European N-Scale Convention" ja jossa eri moduuleja eri
puolelta Europpaa kootaan suureksi kansainväliseksi kokonaisuudeksi.
Toinen N-mittakaavan edustaja näyttelyssä on
T-TRAK-moduulirata. T-TRAK-moduulit ovat pienimmillään
vain noin A4-arkin kokoisia kaksiraiteisia maisemoituja N-mittakaavan moduuleja,
joissa käytetään standardoitua KATO Unitrack -raidetta, ja jonka raiteiden
liitosmenetelmää käytetään moduulien liittämiseen toisiinsa. Pienen
30 x 30 cm moduulin rakentaminen valmiista rakennussarjasta on nopeaa ja moduulin
tuo vaikka salkussa näyttelyyn.
Esillä olevissa moduuleissa on vanhaa suomalaista maisemaa ja
suomalaista höyry- ja dieselaikakauden kalustoa.
T-trak-rataa esittelevät Kai "Wäiski" Vehmersalo sekä Tapani "N-Vaari" Laakso.
Maksim Dementiev on rakentanut suomalaismalleista rakennussarjoja.
Maksimin ensimmäinen suomi-malli oli Sr1-veturi, jota on näkynyt monella
pienoisradalla. Tällä hetkellä Maksimilla on työn alla Sm2-sähkömoottorijunan ja
Dr18-veturin mallit.
Harrastajien työpajassa kokeneemmat harrastajat
rakentavat pienoismalleja. Jos sinulla on ongelmia oman mallisi
kokoamisessa tai haluat saada vinkkejä ostamasi rakennussarjan kokoamisessa,
mene rohkeasti kysymään. Kukaan ei ole seppä syntyessään, joten oppia kannattaa
tulla hakemaan.
Harrastajat esittelevät eri materiaalien käyttöä,
messinkirakennussarjojen juottamista ja hartsivalujen tekoa.
Harrastajat kertovat myös 3D-tulostintekniikan hyödyntämisestä
mallinrakennuksessa.
Näyttelyssä on pienoisrautateiden lisäksi kahvio jossa on tarjolla
mm. harrastajien itsensä leipomia kahvileipiä ja
Kustantaja Laaksosen,
Mestarimallien ja
Mallikaupan myyntipöydät, joista
voi hankkia alan kirjallisuutta ja pienoismalleja itselle tai pukinkonttiin.
Näyttelyn aukioloajat:
La 30. marraskuuta 2019: klo 10-17
Su 1. joulukuuta 2019: klo 10-17
Lisää kalenterimerkintä matkapuhelimeesi
|
Liput:
Lapset: 2 euroa
Aikuiset: 5 euroa
Perhelippu: 10 euroa
|
Tule Länsimetrolla, käytä Tapiolassa B-uloskäyntiä |
Näyttelyjuliste A4 [PDF, 307KB]
|