PIENOISRAUTATIEKERHO RY:N
JOULUNÄYTTELY 30.11.—1.12.2019

 
  Ajossa


Pienoisrautatiekerho ry:n
vuoden 2019 Joulunäyttely on takana, kiitos kaikille näyttelyssä kävijöille ja näyttelyn tekoon osallistuneille.

Suomen vanhin rautatieharrastusyhdistys, vuonna 1951 perustettu Pienoisrautatiekerho ry, järjestää perinteisen Joulunäyttelyn 1.—2.12.2019 tänä vuonna Tapiolan Heikintorilla. Tapiolaan pääsee helposti Länsimetrolla, ja henkilöautolla saapuvat voivat ajaa Heikintorin omaan parkkihalliin Heikintorin länsipuolelle tai uuteen maanalaiseen parkkihalliin Tapiolan keskustassa. Pysäköinti Tapiolassa on pääsosin maksullista, joten suosittelemme kokeilemaan Länsimetroa.



Esillä on raideleveyksiä ja mittakaavoja laidasta laitaan. Suurimmat näyttellä esillä olevat mallit ovat G-mittakaavassa (1:22,5) ja pienimmät Z-mittakaavassa (1:220) Raideleveydet vaihtelevat 45mm ja 6,5 mm välillä.

Pienoisrautatien esikuva voi olla Suomesta tai ulkomailta. Mallit voivat olla kaupasta valmiina ostettuja tai itse tehtyjä.

Radan voi rakentaa lattialle tai rakentaa oman maisemoidun ratakokonaisuuden tai rakentaa vaihtokelpoisia osakokonaisuuksia, moduuleja, joita esimerkiksi näyttelyssä liitetään toisten harrastajien rakentamiin moduuleihin.

Pienoisrautatieharrastajat voivat olla mallinrakentajia tai liikennöintiin innostuneita "roolipelaajia".

Pienoisrautatiekerho ry:n Joulunäyttelyssä voi tutustua tämän harrastuksemme laajaan kirjoon. Tässä poimintoja Joulunäyttelymme näyttelyosastoista:



Iiron FREMO-FIN-moduuli

H0-mittakaavan (1:87, 16,5mm raideleveys) FREMO-moduulirata on myös mukana. Se kuvaa suomalaista 50—60-lukujen rautatie­miljöötä, jossa käsintehdyt pienoisjunat kulkevat verkkaisesti, kuten Suomessa silloin ennen. Modulaarisessa radassa kaikki radan osat ovat keskenään vaihtokelpoisia. Jos haluat mukaan, voit rakentaa ensin pienen moduulin ja kiinnostuksen kasvaessa vaikka suuren asemakokonaisuuden. Tässä radassa lyhyimmät moduulit ovat noin 10 cm:n mittaisia ja pisimmät viisimetrisiä lohkorakenteisia kokonaisuuksia.

Tämä rata kiinnostaa mallin­rakentajia ja vanhempia näyttelyssä kävijöitä, jotka voivat saada radan yksityis­kohdista ja kiireettö­myydestä nostalgisia muistoja omasta nuoruudesta, jossa graffiteja tai kvartaali­taloutta ei ollut edes kaukaisessa horisontissa.



Marklin-junia

Monille Märklin on ollut se ensimmäinen tuttavuus pienoisrautateihin. Monella suomalaisella kotiradalla on ajettu saksalaiskalustolla, saksalaisesta kuvastosta kopioidulla radalla. Maailmalla varsin yleistä on, että pienoisrautatien esikuva on kansallinen: Saksassa saksalainen, Sveitsissä sveitsiläinen jne. Kenties mallin esikuva on haettu joltain ulkomaanmatkalta, jossa on ihastuttu johonkin ulkomaiseen esikuvaan, jota halutaan jäljitellä. Suomi-malleja ei Märklin-järjestelmälle ole valmiina saatavilla. Tapani Pullinen on rakentanut upeita Suomi-malleja nimenomaan Märklin-radalle.

Koska Märklin on merkkinä vanha ja arvostettu, on monista Märklin-malleista tullut keräilykohteita. Märklin oli ensimmäinen pienois­rautatie­valmistaja joka standardoi pienoismalliensa raideleveydet. Alunperin raideleveyksiä oli kolme, 1, 2 ja 3 (pienemmästä suurimpaan). Kun mallien koko ja samalla raideleveys pieneni, piti löytää ykköstä pienempiä numeroita. On pitkä tarina kuinka ykkösestä päädyttiin nollan kautta nykyisin yleisimpään pienois­rautatie­raideleveyteen, puolinollaan, eli hoo-nollaan (Halb-null, H0).



N Club of Finland

N Club Finland ry esittelee N-mittakaavan harrastusta. N-mittakaava on toiseksi suosituin pienois­rautatie­mittakaava. N-mittakaavassa tilaa tarvitaan vain noin neljännes H0-mittakaavaan verrattuna. N-mittakaavan raideleveys on 9 mm ja mittakaava 1:160. N-mittakaava on saanut nimensä yhdeksän millimetrin raideleveydestä, numero 'yhdeksän' alkaa useimmilla kielillä N-kirjaimella.

N-Club of Finland käyttää N-Club International (NCI) -moduulistandardia, ja kerho vie joka vuosi moduulejaan Stuttgartiin, jossa järjestetään kansainvälinen "European N-Scale Convention" ja jossa eri moduuleja eri puolelta Europpaa kootaan suureksi kansainväliseksi kokonaisuudeksi.



T-track (c) Kai Vehmersalo

Toinen N-mittakaavan edustaja näyttelyssä on T-TRAK-moduulirata. T-TRAK-moduulit ovat pienimmillään vain noin A4-arkin kokoisia kaksiraiteisia maisemoituja N-mittakaavan moduuleja, joissa käytetään standardoitua KATO Unitrack -raidetta, ja jonka raiteiden liitosmenetelmää käytetään moduulien liittämiseen toisiinsa. Pienen 30 x 30 cm moduulin rakentaminen valmiista rakennussarjasta on nopeaa ja moduulin tuo vaikka salkussa näyttelyyn.

Esillä olevissa moduuleissa on vanhaa suomalaista maisemaa ja suomalaista höyry- ja dieselaikakauden kalustoa.

T-trak-rataa esittelevät Kai "Wäiski" Vehmersalo sekä Tapani "N-Vaari" Laakso.



Maxim & Co Maksim Dementiev on rakentanut suomalaismalleista rakennussarjoja. Maksimin ensimmäinen suomi-malli oli Sr1-veturi, jota on näkynyt monella pienoisradalla. Tällä hetkellä Maksimilla on työn alla Sm2-sähkömoottorijunan ja Dr18-veturin mallit.



Tyopajassa Harrastajien työpajassa kokeneemmat harrastajat rakentavat pienoismalleja. Jos sinulla on ongelmia oman mallisi kokoamisessa tai haluat saada vinkkejä ostamasi rakennus­sarjan kokoamisessa, mene rohkeasti kysymään. Kukaan ei ole seppä syntyessään, joten oppia kannattaa tulla hakemaan.

Harrastajat esittelevät eri materiaalien käyttöä, messinki­rakennus­sarjojen juottamista ja hartsivalujen tekoa. Harrastajat kertovat myös 3D-tulostin­tekniikan hyödyntämisestä mallin­rakennuksessa.



Kaupassa

Näyttelyssä on pienoisrautateiden lisäksi kahvio jossa on tarjolla mm. harrastajien itsensä leipomia kahvileipiä ja Kustantaja Laaksosen, Mestarimallien ja Mallikaupan myyntipöydät, joista voi hankkia alan kirjallisuutta ja pienoismalleja itselle tai pukinkonttiin.



Näyttelyn aukioloajat:
La 30. marraskuuta 2019: klo 10-17
Su 1. joulukuuta 2019: klo 10-17
Lisää kalenterimerkintä matkapuhelimeesi

Liput:
Lapset: 2 euroa
Aikuiset: 5 euroa
Perhelippu: 10 euroa

Tule Länsimetrolla, käytä Tapiolassa B-uloskäyntiä


Näyttelyjuliste A4 [PDF, 307KB]