JOULUNÄYTTELY 2.—3.12.2017

 
  Ajossa

Joulunäyttely 2.—3.12.2017

Suomen vanhin rautatieharrastusyhdistys, viime vuonna 65 vuotta täyttänyt Pienoisrautatiekerho ry, järjestää perinteisen Joulunäyttelyn 2.—3.12.2017 VR:n pääkonttorin ruokalassa, ravintola Höyrypannussa. Sisäänkäynti on Rautatientorin luoteisnurkasta läheltä taksiasemaa. Näyttely järjestetään yhdessä Suomen Rautatiemuseon kanssa.

Kaupassa

Näyttelyssä on kahvio ja Suomen Rautatiemuseon monipuolinen kauppa, josta voit hankkia pukinkonttiin kotimaisia joukkoliikennealan kirjoja, videoita ja suomalaisia pienoisrautatien rakennussarjoja.


Tyopajassa

Harrastajien työpajassa kokeneemmat harrastajat rakentavat pienoismalleja. Jos sinulla on ongelmia oman mallisi kokoamisessa tai haluat saada vinkkejä vaikkapa museokaupasta ostamasi rakennus­sarjan kokoamisessa, mene rohkeasti kysymään. Kukaan ei ole seppä syntyessään, joten oppia kannattaa tulla hakemaan.

Harrastajat esittelevät eri materiaalien käyttöä, messinki­rakennus­sarjojen juottamista, hartsivalujen tekoa. Harrastajat kertovat myös 3D-tulostin­tekniikan hyödyntämisestä mallin­rakennuksessa.



Jussi punaisessa puserossa ja Truman Juhani Katajisto tuo esille 1960- ja 1970-luvuilla höyryveturikuvauksissa käyttämäänsä kuvauskalustoa sekä harvinaisia värivalokuvia sekä filmi- ja äänitallenteita höyryvetureista normaalityössä 1960- ja 1970-luvuilla.

Moni pienoisrautatieharrastaja löytää kuvista yksityiskohtia, joita voi hyödyntää pienoismallin rakentamisessa tai saada ideoita maiseman rakentamiseen. Näiden kuvien kautta pääsemme monen pienoismallin esittämään maailmaan.



LiVi-radat Liikennemaisema 100 vuotta -radat esittelevät maa- ja vesiliikenteen kehitystä Suomen itsenäisyyden aikana. Pienoismallidioraamat esittävät yhtä ja samaa kuvitteellista suomalaista paikkakuntaa vuosina 1917, 1967 ja 2017. Yksittäiset kohteet ovat kuitenkin esikuvien mukaisia. Liikenteen kehitystä kuvataan kirkkoveneistä ja kärryteistä aina älyliikenteeseen.

Esillä on teiden, rautateiden ja vesiväylien kehitys. Mukana on paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia, jotka kiinnostavat niin perheen pienimpiä kuin varttuneitakin. Eri aikakausien pienoismallijunat kulkevat automaattisesti. Pienoismallien mittakaava on 1:87.



Alppirataa

Alppirautatie on lähinnä suurta suomalaista kotirataa muistuttava rata, jossa junia on paljon ja ne liikkuvat koko ajan, aivan kuten Sveitsissä konsanaan. Alppirata on lohkorakenteinen ja sen voi koota tilan mukaan eri kokoiseksi. Suurimmillaan Alppiradassa on raidetta 300 metriä.

Alppirata on erityisesti nuorimpien kävijöiden suosiossa.


Alppirataa

Toista harrastuksen ääripäätä edustaa FREMO-moduulirata, joka kuvaa suomalaista 50—60-lukujen rautatie­miljöötä, jossa käsintehdyt pienoisjunat kulkevat verkkaisesti, kuten Suomessa silloin ennen. Modulaarisessa radassa kaikki radan osat ovat keskenään vaihtokelpoisia. Jos haluat mukaan, voit rakentaa ensin pienen moduulin ja kiinnostuksen kasvaessa vaikka suuren asemakokonaisuuden. Tässä radassa lyhyimmät moduulit ovat noin 10 cm:n mittaisia ja pisimmät kolmimetrisiä lohkorakenteisia kokonaisuuksia.

Tämä rata kiinnostaa mallin­rakentajia ja vanhempia näyttelyssä kävijöitä, jotka voivat saada radan yksityis­kohdista ja kiireettö­myydestä nostalgisia muistoja omasta nuoruudesta, jossa graffiteja tai kvartaali­taloutta ei ollut edes kaukaisessa horisontissa.


Marklin-junia Monille Märklin on ollut se ensimmäinen tuttavuus pienoisrautateihin. Monella suomalaisella kotiradalla on ajettu saksalaiskalustolla, saksalaisesta kuvastosta kopioidulla radalla. Maailmalla varsin yleistä on, että pienoisrautatien esikuva on kansallinen: Saksassa saksalainen, Sveitsissä sveitsiläinen jne. Kenties mallin esikuva on haettu joltain ulkomaanmatkalta, jossa on ihastuttu johonkin ulkomaiseen esikuvaan, jota halutaan jäljitellä. Suomi-malleja ei Märklin-järjestelmälle ole valmiina saatavilla. Tapani Pullinen on rakentanut upeita Suomi-malleja nimenomaan Märklin-radalle.

Koska Märklin on merkkinä vanha ja arvostettu, on monista Märklin-malleista tullut keräilykohteita. Märklin oli ensimmäinen pienoisrautatievalmistaja joka standardoi pienoismalliensa raideleveydet. Alunperin raideleveyksiä oli kolme, 1, 2 ja 3 (pienemmästä suurimpaan). Kun mallien koko ja samalla raideleveys pieneni, piti löytää ykköstä pienempiä numeroita. On pitkä tarina kuinka ykkösestä päädyttiin nollan kautta nykyisin yleisimpään pienoisrautatieraideleveyteen, puolinollaan, eli hoo-nollaan (Halb-null, H0).


Näyttelyn aukioloajat:
La 2. joulukuuta: klo 10-17
Su 3. joulukuuta: klo 10-17


Liput:
Lapset: 2 euroa
Aikuiset: 4 euroa
Perhelippu: 8 euroa


Vuoden 2017 näyttelyjuliste pdf-muodossa